Ondergrondse fiets- en scooterstalling Maastricht

Projectinformatie

Project Ondergrondse Fiets- en Scooterstalling Station Maastricht
Locatie Maastricht
Opdrachtgever Gemeente Maastricht
Looptijd april 2016 - december 2017

TBI-ondernemingen Timmermans en Mobilis realiseren de ondergrondse fietsenstalling bij het station in Maastricht. De bouw wordt uitgevoerd in opdracht van de samenwerkende partijen gemeente Maastricht, Maastricht Bereikbaar, Provincie Limburg, ProRail en NS.

Kwaliteitsimpuls

Er wordt steeds meer gefietst in Maastricht. Rond het station zijn er meer fietsenstallingsplekken nodig. Daarom wordt er een ondergrondse fietsenstalling gebouwd waar 3.000 fietsen droog, veilig en gratis (eerste 24 uur) kunnen worden gestald.

Impressie ontwerp MTD

De realisatie van de ondergrondse stalling zorgt voor een flinke kwaliteitsimpuls van het stationsgebied. Door deze fietsenstalling ontstaat bovengronds een aantrekkelijk stationsplein, zonder fietsen en met meer ruimte om te verblijven.

De bouw is in het voorjaar van 2016 gestart en zal ongeveer 1,5 jaar in beslag nemen. Eind 2017 zal de stalling klaar zijn. 

Uitvoering

Bouwtechniek

De bouw is opgeknipt in fases om bereikbaarheid van het station te garanderen en de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. Als eerste worden de ondergrondse wanden van de stalling gemaakt. Die wanden houden grondwater tegen en zorgen voor stabiliteit.

CSM-wanden

Er wordt gebruik gemaakt van zogenaamde CSM (Cutter SoilMix)-wanden. Bij deze bouwmethode worden geluids- en trillingshinder tot een minimum beperkt. De wanden bestaan uit ‘panelen’ die om en om achter elkaar ondergronds worden gemaakt. Dat gebeurt door het mengen van de bodem met cement (SoilMix). Door het vermengen van een speciaal soort cement in de ondergrond worden de panelen gevormd. Bij het Stationsplein worden de wanden als eerste gemaakt, gevolgd door de Stationsstraat.

Als de wanden zijn gemaakt start het ontgraven bij het Stationsplein. Tijdens het ontgraven van de bouwkuip worden stap voor stap stempels aangebracht om extra stabiliteit te bieden aan de wanden.

Na het ontgraven wordt onderwaterbeton in één keer aangebracht. Als het beton is uitgehard wordt het grondwater weggepompt. Daarna worden de binnenwanden en kolommen gerealiseerd en tot slot het dek erop gestort.

Tijdens de bouw

Tijdens de bouw blijven treinen en bussen gewoon rijden. Het station, winkels, hotels en restaurants blijven bereikbaar. Want zo’n 33.000 mensen lopen dagelijks over het station. De bouw wordt gefaseerd uitgevoerd om bereikbaarheid te garanderen en de overlast zoveel mogelijk te beperken. Toch zal er overlast zijn zoals bijvoorbeeld geluids- en trillingshinder. Daarom zijn strenge eisen gesteld aan de bouwmethodiek, maximale hinder en werktijden.

Bron: gemeente Maastricht

Communicatie

Via de hieronder vermelde website van de gemeente Maastricht worden burgers op de hoogte gehouden over het project. Ook kunnen geïnteresseerden zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief van de gemeente Maastricht.

In het nieuws

 

20 mei 2017

Op zaterdag 20 mei was de Dag van de Bouw. Via Maastricht bezocht drie projecten. Een daarvan was de ondergrondse fietsenstalling bij het station.

17 september 2017

In deze aflevering van Via Maastricht vertelt Marcel van Herten van Timmermans over de werkzaamheden die dit najaar plaatsvinden in de fietsenstalling. Ook zal er dit najaar bestrating worden aangebracht op het Stationsplein. Volgens huidige planning

4 december 2016

In deze aflevering van Via Maastricht zijn gedeputeerde Eric Geurts en voorzitter Ondernemend Wyck Nol Beckers, aan het woord over de bouw van de ondergrondse fietsenstalling en de KlimOp.

12 februari 2017

In deze aflevering van Via Maastricht nemen we eerst een kijkje bij de bouwkuip voor de ondergrondse fietsenstalling bij het station, waar het grondwater uit de bouwkuip wordt gepompt.

3 juli 2016

Bekijk de aflevering van Via Maastricht waarin projectmanager Ron Hiel vertelt over de werkzaamheden voor de ondergrondse fietsenstalling en het plaatsen van CSM-wanden.

9 oktober 2016

Bekijk de aflevering van Via Maastricht waarin hoofduitvoerder Jack Munsters vertelt over de werkzaamheden voor de ondergrondse fietsenstalling in het najaar. Vanaf 1:08 start het interview.

In de krant

Bron: Bjorn Vink, gemeente Maastricht

de uitvoering

Volg hier de uitvoering in beeld

Aanbrengen CSM wand augustus 2016

Plaatsen traversebrug oktober 2016

Webcam bouwput noord

Webcam bouwput zuid

Realtime webcams

De voortgang is ook te volgen via twee webcams. De webcams laten bouwput-noord en bouwput-zuid zien.